Сьогодні нікого не дивують пункти прийому використаних і розряджених пальчикових батарей або старих акумуляторів від мобільних телефонів, які можна зустріти практично в будь-якому супермаркеті вашого міста. При цьому багато хто не замислюються про те, що автомобільні акумулятори також вимагають правильного рециклінгу.
Важливо розуміти, що будь — які акумулятори та батареї-це елементи, які використовуються для зберігання електроенергії. Незважаючи на свої технічні обмеження, вони сьогодні незамінні в різних галузях господарства і в побуті.
На жаль, будь-яка батарея, незалежно від її типу і призначення, не є вічною і схильна до поступового зносу з часом. У той же час старі батареї та акумулятори становлять загрозу для навколишнього середовища.
Це пов’язано з їх конструкцією і складом, адже акумулятори містять важкі метали і кислоти, що входять до складу електроліту. Тому змішування використаних акумуляторів і батарей зі звичайними відходами призводить до викиду небезпечних речовин в навколишнє середовище, особливо в грунт і воду.
Потім важкі метали накопичуються в дикорослих рослинах, які також є їжею для тварин, а також у рослинах, вирощених людиною. Таким чином, забруднення впливає на різні рівні харчового ланцюга.
Сучасні рішення по утилізації
У зв’язку з цим були прийняті відповідні правові норми. Законодавство накладає ряд зобов’язань на осіб, які здійснюють продаж і покупку батарей, а також їх транспортування та утилізацію. Українське законодавство також приводиться до суворих стандартів Європейського Союзу.
Чи знаєте ви, наприклад, що в багатьох країнах Європи автовласник, який бажає купити новий автомобільний акумулятор онлайн, зобов’язаний повернути продавцеві старий акумулятор на переробку? У наших реаліях такий процес поки не узаконений, тому здача старих автомобільних акумуляторів в спеціалізовані пункти прийому вторсировини є єдиним варіантів для автолюбителя.
Відпрацьовані свинцеві або нікель-кадмієві акумулятори є в автомайстернях, на багатьох підприємствах, а також у приватних осіб.з одного боку, це серйозна проблема для природного середовища, а з іншого боку, старі акумулятори, як і кольорові метали, макулатура або скло, являють собою вторинну сировину, яка піддається рециклінгу або переробці.
Особливості рециклінгу вторсировини
У цьому контексті слід зазначити дві речі. По-перше, різні переробляються відходи по-різному впливають на навколишнє середовище. Свинець та інші важкі метали, а також акумуляторні кислоти вважаються небезпечними відходами, на відміну від скла або пластику.
Хоча пластмаси та скло також слід переробляти або зберігати у визначених місцях, вони не становлять такої загрози, як важкі метали та кислоти. По-друге, необхідно згадати про економічні залежності, пов’язані з раціональною господарською діяльністю і попитом на різні види сировини.
Відходи, що мають вимірну фінансову цінність, найчастіше переробляються. Це, в першу чергу, чорні і кольорові метали, які не вигідно викидати в сміття, тому що їх можна вигідно здати в пунктах прийому вторсировини. До речі, навіть якщо деякі громадяни викидають такі ресурси, вони, як правило, потім збираються і монетизуються кимось іншим.
Інакше йде справа, наприклад, з пластиковими або скляними пляшками. Зважаючи на економічну нерентабельність в даний час їх мало хто не купує. Це вимагає втручання влади різного рівня і розробки системи, за допомогою якої можна було б переробляти хоча б частину таких відходів.
Найчастіше цієї мети служить установка спеціальних контейнерів, призначених для викидання тільки певного виду відходів, наприклад кольорового скла або пластикових пляшок. У ряді міст підприємства з вивезення сміття забезпечують жителів мішками для сортування побутових відходів.
А як йде справа з акумуляторами?
З економічної точки зору автомобільні акумулятори є менш цінною вторинною сировиною, ніж, наприклад, мідь, алюміній або брухт чорного металу. При цьому основною метою переробки акумулятора є видобуток свинцю, вага якого в одній батареї може становити 3-5 кг.
Свинець не видобувається в Україні промисловим способом, тому рециклінг акумуляторів дозволяє отримувати цей метал з мінімальними витратами з використанням ефективних технологій і методик переробки.
Безумовно, здача старих акумуляторів не вирішить повністю проблему залишення використаних акумуляторів в не відведених для цього місцях і, таким чином, потрапляння в екосистему небезпечних забруднювачів. Багато в чому це відбувається тому, що автовласники навіть не підозрюють, що за старий акумулятор можна отримати гроші.
Наприклад, за популярні автомобільні акумулятори на 60 і 75 Ah можна отримати від 260 до 330 гривень. Цілком непоганий варіант, що дозволяє хоча б трохи заощадити при покупці нової батареї, чи не так?
Хто може займатися утилізацією АКБ
Збір, транспортування та переробка використаних акумуляторів повинні здійснюватися належним чином підготовленими транспортними засобами, оснащеними сертифікованими герметичними контейнерами.
Роботи з автомобільними акумуляторами здійснюються співробітниками приймальних пунктів, які володіють спеціальною підготовкою і навичками. Настільки ж суворі стандарти застосовуються до підприємств, на яких акумулятори переробляються.
Всупереч видимості, переробка акумуляторів для автомобілів являє собою досить складний процес. Всі компоненти, що входять до складу батареї, як рідкі, так і тверді, повинні бути розділені. Електроліт фільтрується, від корпусу відокремлюються всі металеві та пластикові елементи:
- хомут;
- кріплення і з’єднання;
- кришка;
- свинець і так далі.
Сировина, отримана таким чином (особливо свинцеві Сплави), повторно використовується для виробництва додаткових акумуляторів та інших продуктів. Від цього виграють як навколишнє середовище, так і економіка.
Завдяки переробці величезна кількість відходів не тільки не залишається на звалищах, а й зменшується потреба у видобутку або виробництві нової сировини. Використання вторинної сировини також знижує собівартість продукції, а значить, позитивно впливає на ціни готової продукції. На жаль, вживані акумулятори досі залишаються невирішеною проблемою. Хоча в правовому полі це було зроблено в т.На цей рахунок багато чого є, але практика багато в чому відрізняється від реальності. Хоча законодавець наказав відокремлювати акумулятори, поміщаючи їх у спеціальні контейнери, насправді таких контейнерів у нашій країні відносно небагато. Обізнаність суспільства в цьому відношенні також невисока, що пов’язано з повсюдним поводженням з використаними батарейками так само, як і зі звичайними відходами. Тут варто відзначити, що широко розуміється освіту і формування відповідного ставлення представляються дуже важливим елементом проекологічної діяльності.
Правильна державна політика в галузі охорони навколишнього середовища, а також економічний розрахунок – це одне, а суспільна свідомість – інше. Тому ефективність екологічної політики, в тому числі утилізації небезпечних та інших відходів, багато в чому залежить від ставлення і звичок пересічних громадян.